Zvok-podnebnih-sprememb-clanek-audio-bm-slusni-aparati-informacije-zanimivosti

ZVOK PODNEBNIH SPREMEMB

Ali je podnebne spremembe mogoče slišati? Umetnica in raziskovalka Kat Austen se je odpravila na Arktiko, da bi omogočila dojemanje taljenja ledu z zvočno skulpturo. Pri tem postopku je uporabila tudi merilnike pH-vrednosti družbe METTLER TOLEDO.

Podnebne spremembe so eden od največjih izzivov, s katerimi se trenutno sooča človeštvo. Vendar pa imajo znanstvena dejstva majhen vpliv na način dojemanja globalnega segrevanja in z njim povezanih tveganj. Glasbeniki in umetniki nas že dolgo poskušajo opozoriti na podnebne spremembe. Med ta ozaveščanja spadata na primer koncertni maraton »Live Earth« v letu 2007 in pianist Einaudi, ki je na svojem klavirju Steinway igral na plavajoči ledeni ploskvi na Arktiki. Osnovna zamisel glasbe, ki se dotakne src, je pradavna. Nedavno pa je bila razvita v novo zvrst, imenovano sonifikacija (npr. pretvorba podatkov v zvok). To pomeni pretvorbo podatkov meritev v zvok. Kat Austen, britanska umetnica, ki živi v Berlinu in ima doktorat iz kemije, je svoje delo posvetila tej obliki umetnosti. Podnebne spremembe ji je prek sonifikacije uspelo pretvoriti v čustveno doživetje.

Raziskovalna odprava na visoko kanadsko arktično območje

»Polarna območja so med območji na naši Zemlji, na katere podnebne spremembe vplivajo najbolj,« pravi izvajalka novega medija. »Taljenje arktičnega ledu je bila zato primerna tema za moje delo.« Program za umetnike na delovnem obisku na raziskovalnem inštitutu Friends of Scott Polar Research Institute na univerzi v Cambridgeu ji je omogočil, da se je udeležila dvotedenske raziskovalne odprave na Arktiko. »Zvok in glasbo doživljamo čustveno,« pravi Austen. »Kemijske spremembe arktičnih voda zaradi taljenja ledu sem zato želela pretvoriti v zvok.«

Slišati taljenje ledu

Vendar kako omogočiti, da bodo spremembe, ki jih običajno ne zaznamo, slišne? Ob taljenju ledenikov je v arktične vode sproščenega vedno več raztopljenega ogljikovega dioksida in organskih snovi. Austen, ki je kemik, je vedela, da se zaradi tega spremeni kislost (pH) vode. »Kemijski oddelek na univerzi University College London mi je za mojo raziskovalno odpravo podaril več merilnikov pH-vrednosti družbe METTLER TOLEDO,« je povedala Austen. »To opremo sem med odpravo uporabljala za izvajanje poskusov in jemanje vzorcev vode.« S »predelavo vezij«, ustvarjalno tehniko glasbene umetnosti, pri kateri se v elektronskih napravah ustvari kratek stik za ustvarjanje zvočnih učinkov, je lahko obsežne podatke svojih meritev pretvorila v zvok.

»Ko merilnik pH-vrednosti odčita meritev, je sprememba v napetosti, ki pri tem nastane, slišna kot zvok,« je razložila Austen. »Če se del raztopljenega ogljikovega dioksida in organskih snovi v vodi spremeni, se spremeni tudi pH-vrednost vode, posledično pa se spremeni tudi zvok.« Umetnica je te zvoke združila z zvoki tradicionalnih inštrumentov, da je ustvarila zvočno skulpturo – štiristavčno simfonijo, imenovano »The Matter of the Soul« (Snov duše). S svojim orkestrom »Wasserklang Orchester« (orkester vodnih zvokov) igra to simfonijo na dogodkih in delavnicah po svetu. Vzorci vode, ki jih je prinesla z Arktike, so vedno del njenega nastopa.

Primož Stare
Slušni akustik
AUDIO BM slušni center Murska Sobota

Delite s tistimi, ki bi jih vsebina utegnila zanimati. Hvaležni vam bodo. Kliknite na ikono spodaj.

Iskanje

+
Google ocena
4.9
Na podlagi 1689 ocen
×
js_loader